Simple Phantom for Insertion of Intrauterine Contraceptive Device (IUD) Innovation: Learning Methods during The Covid-19 Pandemic

Authors

  • Ayu Endang Purwati STIKes Muhammadiyah Ciamis
  • Sri Utami Asmarani STIKes Muhammadiyah Ciamis
  • Sandriani Sandriani STIkes Muhammadiyah Ciamis

DOI:

https://doi.org/10.56359/gj.v5i1.364

Keywords:

covid-19, learning methods, phantom

Abstract

Objective: The purpose of this research is to make and create a simple IUD insertion phantom that can be used by lecturers and students in the teaching and learning process, making it easier for students to do the practicum learning process at home.

Method: The method used in this development is the research and development (R&D) method.

Result: The feasibility results of the validation of the phantom display by experts were obtained as much as 93%; the validation of the phantom function was 95%; the field trial resulted in a student response of 89.5% related to the phantom display and 99% of the phantom function.

Conclusion: A simple phantom of intrauterine contraceptive device insertion innovation of learning method during the COVID-19 pandemic is created and can be used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, N., & Yuhandini, D. S. (2018). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Media Video dan Metode Demonstrasi Terhadap Pengetahuan SADARI. Care : Jurnal Ilmiah Ilmu Kesehatan, 6(2), 162. https://doi.org/10.33366/cr.v6i2.929

Elmeida, I. F., & Fitrian, F. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Psikomotorik Penggunaan Metode Demonstrasi dan Metode Audiovisual pada Pembelajaran Mata Kuliah Kegawatdaruratan Maternal dan Neonatal. Jurnal Ilmiah Keperawatan Sai Betik, 14(1), 55. https://doi.org/10.26630/jkep.v14i1.1008

Hamid, M. A., Ramadhani, R., Masrul, Juliana, Safitri, M., Munsarif, M., … Simarmata, J. (2020). Media Pembelajaran. Medan.

Herman, F. H., Saddhono, K., & Waluyo, B. (2016). Penerapan Metode Demonstrasi Dalam Pembelajaran Teks Eksplanasi Siswa Sekolah Menengah Atas: Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pengajarannya Volume, 4.

Hutauruk, P., & Simbolon, R. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon PurbaSEJ (School Education Journal) Vol. 8. No 2 Juni 2018. SEJ (School Education Journal), 8(2), 112.

Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kognitif Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 2(1), 17–26.

Joyce, B., Weil, M., & Calhoun, E. (2016). Models of Teaching: Model-model Pengajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kartikasari, S. N. (2019). Peran Laboratorium Sebagai Pusat Riset Untuk Meningkatkan Mutu Dari Lembaga Pendidikan Pada Jurusan THP_FTP_UNEJ. Jurnal Teknologi Dan Manajemen Pengelolaan Laboratorium (Temapela), 2(1).

Kementerian Kesehatan RI. (2010). Standar Laboratorium Perekam Medis dan Informasi Kesehatan Pendidikan Tenaga Kesehatan. Jakarta: Badan PPSDM Kesehatan Pusat Pelatihan Tenaga Kesehatan.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020a). Surat Edaran Nomor 1 Tahun 2020 Tentang Pencegahan Penyebaran COVID-19 Di Perguruan Tinggi, Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan. Retrieved from http://kemdikbud.go.id/ website: http://kemdikbud.go.id/main/?lang=id

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020b). Surat Edaran tentang Masa Belajar Penyelenggaraan Program Pendidikan.

Khotimah. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran, Inovasi di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2149–2158. Retrieved from https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/857

Maharani, W. A., Retnaningtyas, E., & Wardani, L. K. (2020). Analisa Pemahaman Metode Demonstrasi Terhadap Implementasi Skills Lab Pemeriksaan Kehamilan (ANC) Mahasiswi D III Kebidanan. Journal for Quality in Women’s Health, 3(1), 37–43. https://doi.org/10.30994/jqwh.v3i1.47

Maulidina, S., & Bhakti, Y. B. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Online Dalam Pemahaman Dan Minat Belajar Siswa Pada Konsep Pelajaran Fisika. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(2), 248. https://doi.org/10.31764/orbita.v6i2.2592

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2020). Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 35952/MPK.A/HK/2020. Retrieved from Mendikbud RI website: https://www.kemdikbud.go.id

Mulyadi. (2018). Strategi Belajar Mengajar dengan Menerapkan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Penjaskes Materi Pertumbuhan dan Perkembangan Makhluk Hidup pada Siswa Kelas VII SMPN 3 Tanjung. Jurnal Langsat, 5(1), 45–48.

Mulyatiningsih, E. (2019). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Yogyakarta: Alfabeta.

Noftalina, E. (2020). Efektivitas Metode Video Tutorial Dengan Demonstrasi Pembelajaran Mata Kuliah Kegawatdaruratan Maternal Neonatal Di Masa Pandemic Covid 19. Jurnal Ilmiah Umum Dan Kesehatan Aisyiyah, 5(2), 110–114.

Nurfajriah, S. N., & Erianef, L. E. (2018). Pengaruh Metode Demonstrasi Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Kuliah Kesehatan Masyarakat Dan Promosi …. IMJ (Indonesian Midwifery Journal), 2(1), 20–32. Retrieved from http://jurnal.umt.ac.id/index.php/imj/article/view/3008

Pangke, R., Rende, J. C., & Komansilan, A. (2021). Pengembangan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran Penerapan Konsep Hukum Pascal Untuk Peserta Didik Kelas Viii Di Smp Negeri 1 Sitimsel. Charm Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 2(2), 75–82. https://doi.org/10.53682/charmsains.v2i2.110

Putri, W. A., Astalini, A., & Darmaji, D. (2022). Analisis Kegiatan Praktikum untuk Dapat Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Kemampuan Berpikir Kritis. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3361–3368. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2638

Ramadhana, R., & Hadi, A. (2021). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Berbasis E-Learning Berbantuan LKPD Elektronik Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 380–389. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1778

Riduwan. (2018). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Satriani, Taiyeb, A. M., & Mu’nisa, A. (2018). PROSIDING SEMINAR NASIONAL Biologi dan Pembelajarannya “Inovasi Pembelajaran dan Penelitian Biologi Berbasis Potensi Alam.” Jurusan Biologi FMIPA UNM Kampus UNM Parangtambung.

Setyosari, P. (2020). Metode Penelitian Penelitian dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R & D. Bandung: CV Alfabeta.

Wahyuni, S., & Taiyeb, M. (2021). Analisis Keterlaksanaan Praktikum dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI SMA. Musamus Journal of Science Education, 3(2), 71–83. https://doi.org/10.3572/mjose.v3i1.3611

Published

2024-06-30

How to Cite

Endang Purwati, A., Utami Asmarani, S., & Sandriani, S. (2024). Simple Phantom for Insertion of Intrauterine Contraceptive Device (IUD) Innovation: Learning Methods during The Covid-19 Pandemic. Genius Journal, 5(1), 51–62. https://doi.org/10.56359/gj.v5i1.364

Issue

Section

Original Article

Most read articles by the same author(s)